توزیع بسته های بهداشتی دوران بلوغ بین دختران دانش آموز در خراسان رضوی از تولیدات هنرمندان درباره جوانی جمعیت حمایت می‌شود برنامه‌های دهه کرامت با گلباران حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد آغاز می‌شود روایت یک بانوی نخبه از تجربه زندگی با چادر در آمریکا و ژاپن تست آمینوسنتز در دوره بارداری و هزینه بالای آن چطور می‌توان از سحر و جادو در امان ماند؟ باید و نبایدهای تعامل با کودکان چاق انتشار جزئیات جدید از پرونده دزدیده شدن دختر ۴ ساله کلاله‌ای معصومه شکوری، ناظر داوری فینال لیگ قهرمانان زنان آسیا ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد نگاهی به زندگی و خدمات مادر علم زنان و مامایی ایران ویدئو | فراخوان ثبت نام بیمه اجتماعی رایگان ویژه مادران صادر شد + لینک ثبت نام سرطان تخمدان؛ یکی از علل شایع مرگ و میر زنان نقش مهم ماما در کاهش مرگ و میر مادران و کودکان ویدئو | گفتگوی آزاد با دختران در خودرو ون پلیس زنان با ورزش در میانسالی می‌توانند سال‌های بدون فعالیت خود را جبران کنند چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟ گذری بر تاریخ مامایی در ایران | قصه قابله روسی در مشهدِ یک قرن پیش ۱۵ هزار زوج مشهدی امسال در طرح «باهم» ثبت‌نام می‌شوند
سرخط خبرها
پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | نفقه فرزندی که پدر و مادرش جدا از هم زندگی می‌کنند، بر عهده کیست؟

پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | نفقه فرزندی که پدر و مادرش جدا از هم زندگی می‌کنند، بر عهده کیست؟

  • کد خبر: ۲۲۳۳۵۱
  • ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
در این مطلب کارشناس حقوق به پرسش‌های حقوقی مخاطبان عزیز شهرآرانیوز پاسخ داده است.

به گزارش شهرآرانیوز، این‌جانب در محل کارم مورد توهین و غصب شغلی واقع شده‌ام. باید چه‌کاری انجام دهم؟

مطابق قانون مجازات اسلامی، می‌توانید شکایت کیفری کنید. درباره غصب شغلی سؤال واضح نیست. درباره غصب عناوین و مشاغل می‌توانید به ماده ۵۵۵ تا ۵۵۷ قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات مراجعه کنید. توجه داشته باشید با توجه به اینکه شکایت توهین به دلایل مستند (از جمله شاهد، فیلم، پیامک، گزارش پلیس و ...) نیاز دارد تا امکان محکومیت وجود داشته باشد؛ بنابراین اگر توهین تکرار شد، می‌توانید با پلیس تماس بگیرید تا صورت‌جلسه پلیس را نیز برای شکایت کیفری ضمیمه پرونده کنید یا هر کدام از مواردی را که مثال زده شد پیوست پرونده خود داشته باشید.

ما یک آپارتمان در سال ۹۷ پیش‌خرید کرده‌ایم که تاریخ تحویل خرداد ۹۹ بوده ولی پیمانکار مدام بدقولی می‌کند. از طرفی، برگه محضری هم داریم. آیا اگر بخواهیم از طریق قانون پیگیری کنیم، زمان زیادی می‌طلبد؟

برای پاسخ کامل به این پرسش باید قرارداد پیش‌خرید مطالعه شود. با این حال، می‌توانید به عنوان اولین قدم، اظهارنامه‌ای تحت عنوان انجام تعهدات را مطابق قرارداد از فروشنده بخواهید و در صورت امتناع وی، دادخواست خود را به مراجع قضایی ارسال کنید و تعهدات و ... را بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به قانون پیش‌فروش ساختمان مراجعه کنید (ماده ۶ قانون پیش‌فروش ساختمان درباره پرداخت جریمه تأخیر به پیش‌خریدار است). درباره زمان پیگیری و رسیدگی و صدور رأی نیز زمان دقیقی وجود ندارد.

در صورتی که پدر و مادر از هم طلاق نگرفته باشند، اما جدا از هم زندگی کنند و فرزند هم همراه مادر زندگی کند، نفقه به عهده پدر است یا حتما باید طلاق جاری شود؟

به صورت کلی، نفقه فرزندان بر عهده پدر است؛ بنابراین می‌توان حتی در صورتی که جدا از پدر زندگی می‌کنید دادخواست مطالبه نفقه دهید. البته دقت داشته باشید در این خصوص سن، جنسیت و تأهل یا تجرد فرزند یا توافقات صورت‌گرفته برای پرداخت مخارج و نفقه فرزندان بسیار مهم است که در پرسش به آن اشاره‌ای نشده است.

زنی بدون اجازه شوهر خانه را ترک می‌کند و به خانه مادرش می‌رود. بلافاصله ۲ روز بعد، به دلیل نفقه از شوهر شکایت می‌شود و صلح نیز در شورای حل اختلاف صورت نمی‌گیرد و پرونده به دادگاه ارجاع می‌شود. آیا در این مرحله امکان دارد زن را از خانه مادرش به خانه آورد و آیا باید برای بردن زن به خانه باید شکایت کرد؟

پیشنهاد می‌شود با زور و اجبار همسر خود را به خانه نبرید. بهترین گزینه برای شما ارسال اظهارنامه برای بازگشت به منزل مشترک و پس از آن تنظیم دادخواست الزام به تمکین است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.